BANNER_INSPIRING.se_SV_1

START     VÅR PASSION     NOSTALGI REPORTAGE     NYPRODUKTION     BOSTAD     MOTORBLOGG OUT THERE     MY STYLE     ARKIV


INSPIRING.se_OUTTHERE_copyright_ChrizPhotography.se_intro_1.jpg
BANNER_OUTTHERE_SV_2.jpg

Rubriken OUT THERE är ett resultat av vår gedigna passion för fotografi och bildkomposition. När vi upptäcker intressant arkitektur, vacker design eller tilltalande formgivning går vår tankeverksamhet på högvarv - hur skulle vi porträttera detta specifika objekt? Vanligtvis handlar det om i ögonfallande fastigheter, karismatiska bostäder och snygga bilar. Det kan vara uppslag vi observerar på gatan, en influens från annonser, artiklar och reportage, eller en utannonserad försäljning. Oavsett är det i våra ögon unika objekt vi inte kan motstå att fotografera. En spännande utmaning att framställa bilder ur vårt perspektiv och skapa "inspirerande livsstil genom kameran" - Trevlig inspiration!


Modefotografering på Lejondals Slott

© Photo by ChrizPhotography.se

BIL - Utvalt lagerfordon i samarbete med QR Motor


Subaru Impreza WRX STI

© Photo by ChrizPhotography.se

BIL - Utvalt lagerfordon i samarbete med QR Motor


M5 vs Versace

© Photo by ChrizPhotography.se

BIL - Utvalt lagerfordon i samarbete med QR Motor


Riga Exhibition

© Photo by Amazing Magazines


Svensk bostadsidyll

© Photo by Amazing Magazines

BIL - Audi Center Smista

MarcusCarBlogg_Facebook_MarcusOlausson_copyright_ChrizPhotography.se_78.jpg

Audi RS6

© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se

Enkelt sagt, det känns lite som Mercedes blev först med att ta över stafettpinnen från BMW när det gäller att serieproducera en muskulös familjekombi. I och med att M5 upphörde tillverkas i kombiutförande (fram till år 2005) när E34 gick ur tiden passade Mercedes på att presentera E55AMG som ny kandidat i ligan. Med sina 354hk höll Mercedes konkurrenterna i backspegeln fram till år 2002 då Audi täckte av sitt nya vapen RS6. Den första generationen C5 släpptes med en V8 försedd med dubbelturbo som gav 450hk via en 5-stegs tiptronic automatlåda. Två år senare släpptes även en begränsad utgåva om 999 exemplar med benämningen RS6Plus. Dessa fick en mer omfattande utrustning som standard och levererades med en något uppgraderad motor om 480hk. År 2005 armbågade sig BMW åter in på arenan med en ny version M5 kombi - E61. Nu med ett rejält lyft under huven på dryga 500hk för att åter erövra kronan. Med en 7-växlad SMGIII låda i symbios med den omtalade V10 motorn skapades stora rubriker och pressen ansåg E61 nu vara "herre på täppan". Men efter tre år hänger stafettpinnen åter löst och frågan är om inte Audi lyckan återta ledarposition i samband med presentationen av "Typ 4F" på Frankfurt Motor Show. År 2008 släpptes C6, generation två. Nu tog teknikerna i rejält och klämde in den beryktade V10 motorn på 579hk. Växellådan uppdraperades till en 6-växlad tiptronic. Samtidigt offentliggjorde Audi att endast 8.000 bilar skulle tillverkas, varav 6.500 i Avant utförande (kombi). Efter säljsuccén tillkännagav Audi under slutet av år 2012 att en ersättare låg i pipeline. Den tredje generationen, C7, släpptes år 2013 och fick ett "hjärta" på 4.0 liter. En något lättare och kompaktare V8 än sin föregångare. Även denna med dubbelturbo. Effekten blev 560hk, men den stora uppgraderingen blev den 8-växlade tiptronic automatlådan. Med åren blev listan av standard-utrusting allt längre parallellt med möjligheterna för extra tillval. Vad blir nu nästa steg, spekulationerna är många och det finns mycket att läsa på Internet om smygbilder etc.. Jag överlåter den biten åt andra, jag håller mig till det som finns tillgängligt idag. Som här, en självsäker version av 2018 års modell klädd i vitt på snygga 21" fälgar. Jag kan inte annat än gratulera den som blir dess nya ägare. Vem vet, kanske detta är ett av de sista exemplaren av nuvarande generation. Vilken är din favoritkulör på RS6?



Mercedes-Benz E63 AMG

© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se

Ibland förvånar det mig hur vissa modeller kan upplevas "så generösa" i förhållande till priset. Ser man till bilar, som för inte så länge sedan räknades som riktiga lyxåk, har många idag tappat stort i marknadsvärde i förhållande till sitt nypris. Jag har varit inne på samma spår tidigare, "mycket bil för pengarna", i synnerhet för en lite yngre publik som strävar efter lite "effekt & glamour". Men givetvis är det alltid två sidor av ett mynt, att äga och underhålla en något äldre "lyxbil" är inte alltid en smidig historia. Bortsett från service och reparationer får man alltid brottas med de ofrånkomliga utgifterna som skatt och försäkring. Poster som många gånger är "helt bisarra" beroende på en ung ålder och/eller bostadsort. Oavsett är jag lite fascinerad av hur begagnatmarknaden ser ut och vilket brett utbud som finns om man bara tar sig tid och letar. Jag tycker om att vrida och vända på alternativen, jämföra och försöka se olika för och nackdelar. En bil är inte bara "en bil", det är många gånger bland de mest omfattande affärer vi gör, samt att kostnaderna upphör inte bara för att ett köp är genomfört. Att äga en bil är en löpande utgift som kan variera enormt, särskilt om man är oaktsam i sin köring, eller inte tar väl hand om sin bil. Dessutom bär bilägandet med sig fasta kostnader som uppstår av allmänt slitage och underhåll som exempelvis, sommar- och vinterdäck, oljebyten, bromsbelägg, -skivor, med mera. Men allt är relativt, det är givetvis inte bara "mörker" kring bilägandet, det är förstås en enorm njutning att stoltsera bakom ratten på den bil man haft i åtanke sedan avklarat förarprov. Därför tycker jag Mercedes tidigare årsmodeller av E-klass AMG är en bil väl värd att nämna i bloggen. Man ska kanske inte överdriva och söka för långt tillbaka, brytpunkten, tycker jag, är från årsmodell 2006, den version som benämns "W211 mid-generation". Tidigare årsmodeller får jag tyvärr lite "antikrundan" känsla av, i synnerhet när det kommer till interiören, men det får bli en annan diskussion. Jag talar gärna varmt om efterföljande sortiment, särskilt AMG varianten mellan åren 2006 - 2009. Jag säger som i början av inlägget, en E63 AMG är extremt generös i förhållande till marknadsvärdet. Gör man en rejäl efterforskning och hittar ett välvårdat exemplar kan man enkelt förena "nytta med nöje", särkilt om man införskaffar en kombi. Exteriört tycker jag E63 AMG fortfarande hänger med hyfsat, fronten har inte gått helt ur tiden, bland annat finns Xenon strålkastare och 18" fälgar. Interiören är inte heller så tokigt, även om det är långt från dagens moderna koncept med lysdioder/-slingor som kan skifta nyans efter tycke och smak. Här finns en snygg och representativ skinn-inreding, bekväma säten, många gånger med multifunktioner. Det mesta av bekvämligheter och teknik finns att hitta så som farthållare, GPS, färddator, etc., jag tror de flesta bilar i AMG utföranden levereras med riklig utrusning och kanske mycket därtill. Under huven finns en 6.2 liters V8, en resurskälla om 514hk som levererar drivningen till bakhjulen via en 7-stegs automatlåda. När föregångaren, E55 (AMG generation 2), introducerades i slutet av år 2002 titulerades E55, med sina 476hk som "världens snabbaste serieproducerade sedan", så nog borde det finnas potential för att trivas bakom ratten. Personligen skulle jag definitivt välja en kombi, helst i mörk kulör med ljus inredning, om det går att finna.

MarcusCarBlogg_Facebook_MarcusOlausson_copyright_ChrizPhotography.se_127.jpg
MarcusCarBlogg_Facebook_MarcusOlausson_copyright_ChrizPhotography.se_132.jpg
MarcusCarBlogg_Facebook_MarcusOlausson_copyright_ChrizPhotography.se_134.jpg
MarcusCarBlogg_Facebook_MarcusOlausson_copyright_ChrizPhotography.se_128.jpg
MarcusCarBlogg_Facebook_MarcusOlausson_copyright_ChrizPhotography.se_129.jpg
MarcusCarBlogg_Facebook_MarcusOlausson_copyright_ChrizPhotography.se_131.jpg

BIL - Utvalt lagerfordon i samarbete med Quality Cars Sweden

© Photo by Amazing Magazines


BIL - Utvalt lagerfordon i samarbete med Quality Cars Sweden

© Photo by Amazing Magazines


BIL - Utvalt lagerfordon i samarbete med Quality Cars Sweden

© Photo by Amazing Magazines



Artiklar_inredJYSK_Inspiring.se_copyright_ChrizPhotography.se_intro.jpg

Inred ditt växthus med JYSK

© Text & Photo by Amazing Magazines

Det finns ett brett utbud av möbler, textiler och dekoration om man vill inreda sitt växthus. Vi besökte Jysk i Arninge och kikade närmare på deras sortiment, tillsammans med butikschef Carolin Leykauff plockade vi ihop ett snyggt och funktionellt alternativ som passar de flesta.


Artiklar_JackJones_Inspiring.se_copyright_ChrizPhotography.se_intro.jpg

Jack & Jones Mall of Scandinavia

© Text & Photo by Amazing Magazines

I presentationen av butiken skiver Jack & Jones på Mall of Scandinavias hemsida "För dig som söker streetsmart och häftigt herrmode är Jack & Jones det självklara valet. Här hittar du jeans med den råa och coola attityden. Jack & Jones erbjuder ett komplett sortiment av jeans, jackor, tröjor, skor och accessoarer för alla män och tillfällen. Företaget har funnits sedan 1900-talet och är idag en av Europas ledande tillverkare. Jack & Jones har en grupp av experter när det gäller design av jeans och kan idag representera fem unika varumärken: Jack & Jones Vintage Clothing, Premium by Jack & Jones, Originals by Jack & Jones, Core by Jack & Jones och Jack & Jones Tech."

Vi bestämde oss för att besöka den nya butiken i Solna och fängslades genast av den intressanta interiören och hur man valt att nyttja lokalytan. Jack & Jones är belägen på plan två bland flera av de mest exklusiva namnen i Mall of Scandinavias utbud. Via butikens rulltrappor gör man entré till en trendiga värld som bjuder på en shoppingkänsla utöver det vanliga.

I samtal med Sarah Gustafsson, butikens Salesmanager, får vi veta att detta är den största Jack & Jones butiken i Sverige. "-Mycket av butikens personlighet har vi tillfört själva", berättar hon när vi går igenom inför fotograferingen. "-Det är mycket detaljer och spännande idéer som fått liv tack vare personalens egen fantasi och drivkraft". Det är glädjande att se hur stolt hon är över butiken och vad personalens goda sammanhållning presterat. Aktiviteten är i full gång, någon dammsuger, en annan packar upp kläder, glas och utställningsmontrar putsas. Teamkänslan är total och ingenting lämnas åt slumpen. "-Vi har alltid en ordentlig genomgång av butiken innan öppning" fortsätter Sarah och snyggar till det sista. "-Då är vi klara, nu är det bara att sätta igång med fotoarbetet, vi öppnar butiken om två timmar".


BIL - Quality Cars Sweden

© Photo by Amazing Magazines


MarcusCarBlogg_Facebook_MarcusOlausson_copyright_ChrizPhotography.se_161.jpg
MarcusCarBlogg_Facebook_MarcusOlausson_copyright_ChrizPhotography.se_162.jpg
MarcusCarBlogg_Facebook_MarcusOlausson_copyright_ChrizPhotography.se_167.jpg
MarcusCarBlogg_Facebook_MarcusOlausson_copyright_ChrizPhotography.se_164.jpg

Mercedes-Benz CLS63 AMG

© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se

Med risk att låta en aning “stjärn-fixerad” kan jag inte låta bli att åter snegla på en bil ur AMG sortimentet, denna gång Mercedes-Benz CLS 63 AMG. Jag har tidigare, den 6 Mars, tittat närmare på E 63 AMG, då med fokus på “mycket bil för pengarna”, vilket också medförde en och annan rad om hur ekonomin lätt får sig en törn när man ger sig i kast med dessa omtalade spjutspets-modeller. I synnerhet som ung utan större sparkapital att nyttja vid oförutsedda kostnader. Att förverkliga sitt habegär om en AMG är för många en förhållandevis dyr vision. Bland kommentarerna för E 63 AMG är det flera som delar samma uppfattning beträffande drift och underhåll. Med det konstaterat lämnar vi “medaljens baksida” och istället låter oss förföras av den fantastiska tjusning och glädje dessa bilar medför. ►


BIL - Porsche Center Stockholm

© Photo by Amazing Magazines

BIL - Quality Cars Sweden

© Photo by Amazing Magazines