BANNER_INSPIRING.se_SV_1.jpg

START     VÅR PASSION     NOSTALGI REPORTAGE     NYPRODUKTION     INTERIÖR BOSTAD     MOTORBLOGG OUT THERE     MY STYLE     ARKIV


Arkiv_rep_inspiring.se_AstonMartin_Vantage_copyright_ChrizPhotography.se_1_2_3

Aston Martin V8 Vantage

© Text & Photo by Amazing Magazines

(Arkivmaterial - Del av reportage publicerat i magasinet Amazing Editions)

 

”Med stor inlevelse och utomordentlig precision har fabriken i Graydon, England lyckats designa, konstruera och producera en unik och personlig sportcoupé. En bil som förutom sina imponerande köregenskaper också bjuder på en stor mångsidighet och flexibilitet.” Så lyder redaktionens motivering till varför just nya Aston Martin V8 Vantage tilldelats en plats i Amazing Editions exklusiva Cover Story.

I vanlig ordning har vi valt att använda oss av en annorlunda miljö som bryter mot det traditionella mönstret. En bakgrund och omgivning som karaktäriserar bilens maskulina drag och anspelar på den tuffa personligheten som ruvar bakom de vilseledande formerna. Med andra ord, Aston Martin V8 Vantage är ett hårdkokt konstverk dolt bakom en mjuk makeup. Den 4.3 liter specialdesignade motorn och sofistikerade tekniken bär på alla de klassiska dragen som speglar en renodlad sportvagn. Med 380 hästkrafter och ett imponerande vridmoment (410Nm vid 5.000rpm) bjuder V8 Vantage på fantastiska fartresurser. En drivkälla som tillåter föraren att låta nålen vandra upp mot graderingar närmare 300km/h.

Med händerna på ratten, bekvämt tillbakalutad i den ergonomiska sportstolen är det lätt att förstå hur dessa handbyggda bilar faller de engelska gentlemännen i smak. Här finns en fascinerande detaljrikedom och gedigen finish på allt ifrån knappar och instrumentering till textiler och materialval. Med hjälp av den centralt placerade startknappen i mittkonsolen kan man enkelt skrida till verket.

Arkiv_rep_inspiring.se_AstonMartin_Vantage_copyright_ChrizPhotography.se_4_5_6

Genom ett dovt harklande vaknar den respektingivande motorn till liv och det är lätt att förvänta sig en brutal och besinningslös best. Men trots de imponerande resurserna upplevs bilen ändå som relativt odramatisk, särskilt som Vantage är utrustad med det mesta av modern teknik för att hålla situationen under kontroll.

Bilen som endast mäter 4,38 meter har ett mycket väl balanserat chassi som i kombination med det avancerade stötdämparsystemet verkar aktivt för att ge föraren bästa tänkbara kontakt med underlaget. Sofistikerad ingenjörskonst som med all säkerhet är oerhört nyttig men som tyvärr röjer en del av den förväntade körupplevelsen. Men å andra sidan gör detta Vantage till en oerhört pålitlig och lättkörd sportkupé. Egenskaper som bidrar till att ekipaget fungerar minst lika bra i stadstrafik som ute på racerbanorna. Ur säkerhetssynpunkt hittar man också flera viktiga fördelar. Bland annat rejäla bromsar, 355mm respektive 330mm, DSC (Dynamic Stability Control) och EBD (Emergency Brake Assist). Dessutom är bilen utrustad med LED (light emitting diode), dioder som reagerar 200 millisekunder snabbare än tradtionella bromsljus. Detta ger i praktiken bakomvarande bilist en extra billängd tillgodo vid en kraftig inbromsning i 100km/h. Andra fördelar som god sikt, låg bränsleförbrukning (17,2 liter/100km blandad körning) och goda lastmöjligheter (ca 300 liter) bidrar till att modellen fungerar minst lika bra i stadstrafik som ute på racerbanorna.

Efter avslutad fotografering återlämnar vi bilen till Callisma och tackar Fred Mannerfelt för lånet. Vi är helt överens om att detta är en underbar bil, tack vare sin flexibilitet kan V8 Vantage brukas av alla oavsett ålder och kön”.

Inspiring.se - © Text & Photo by Amazing Magazines